ساحت در لغت نامه فارسی معین به معنای خانه ، درگاه و آستانه آمده است ولی مقصود از ساحت در حوزه تعلیم وتربیت، محدوده و دامنه ی خاصی است که مجموعه ای از رفتارها وفعالیت های تعلیم وتربیت در آن حوزه ودامنه قرار می گیرد.
انسان موجودی دارای ابعاد و ساحت های مختلف است، از بینش ها ، گرایش ها و توانایی های مختلف برخوردار است و با دیگر موجودات جهان ارتباط غایی دارد و از آن ها تاثیر می پذیرد و بر آنها تاثیر می گذارد..
هنگامی که از تعلیم وتربیت سخن می گوییم ، در واقع از نوعی از قابلیت ها و ظرفیت ها سخن می گوییم که در ابعاد مختلف روح و بدن انسان قرار دارند و انسان برای رسیدن به کمال مطلوب خود نیازمند آن است که با یاری دیگران آن ها را به فعلیت برساند یا آنها را تصحیح ، تعدیل ، تقویت و هدایت کند. بنابراین تعلیم وتربیت دارای حوزه های مختلفی است ، حوزه هایی که در آن نیازهای مشترک هم عرض انسان ها قرار گرفته است به اصطلاح ( ساحت های تربیتی )گفته می شود.
ساحت های شش گانه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عبارت هستند از (مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش):
۱- ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی
– پذیرش آزادانه و آگاهانه دین اسلام
– تلاش مداوم جهت ارتقای ابعاد معنوی وجودی خویش و دیگران از طریق برقراری ارتباط با خداوند (عبادت و تقید به احکام دینی) و دعوت سایرین به دینداری و اخلاق مداری
– خود شناسی و دیگرشناسی برای پاسخگویی مسئولانه به نیازها، محدودیتها و پیشرفت ظرفیتهای وجودی خویش و دیگران.
– تلاش پیوسته برای حضور مؤثر و سازنده دین و اخلاق در تمام ابعاد فردی و اجتماعی
۲- ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای
– تدبیر امر معاش و زندگی اقتصادی با درک موقعیت اقتصادی خود و جامعه و تلاش برای بهبود پیوستۀ آن
– درک و فهم مسائل اقتصادی خود و جامعه (در زمینه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی)
– تلاش فردی و جمعی برای تحقق غنا، کفاف، عمران، رشد و استقلال اقتصادی، حفظ و پیشرفت ثروت ملی، افزایش بهرهوری، تأمین رفاه عمومی و بسط عدالت اقتصادی و شناسایی عوامل فقر، فساد و تبعیض و تلاش جهت مقابله با آنها در سطح ملی و جهانی در جهت تشکیل جامعۀ صالح و پیشرفت مداوم آن، براساس نظام معیار اسلامی.
۳- ساحت تربیت علمی و فناوری
– شناخت و بهرهگیری از نتایج تجارب متراکم بشری در حوزۀ علم و فناوری براساس نظام معیار اسلامی
– بهره گیری و ارزیابی از یافته های علمی و فناورانه و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آن ها جهت کشف صورت های جدید واقعیت یا خلق روش ها و ابزارهای نوین برای وصول به اهداف متعالی در چهارچوب نظام معیار اسلامی
– برنامهریزی و اجرای آگاهانه فعالیتهای علمی پژوهشی برای دستیابی خود و جامعه به آیندۀ مطلوب بر مبنای نظام معیار اسلامی
– برقراری ارتباط سازنده با طبیعت از طریق شناخت و استفاده از طبیعت با هدف تکریم، تسخیر، آبادانی و آموختن از آن برای ایفای نقش سازنده در فعالیتهای علمی در سطح
۴- ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی
– باز شناسی، حفظ و اصلاح آداب، رسوم، هنجارها و ارزشهای جامعه در پرتو نظام معیار اسلامی؛
– درک مناسب موقعیت اجتماعی و سیاسی خود و جامعه و مواجهۀ خردمندانه یا تحولات اجتماعی و سیاسی براساس نظام معیار اسلامی
– توسعه آزادی و مرتبه وجودی خویش و دیگران در پرتو درک و اصلاح موقعیت اجتماعی خود و دیگران (اعضای خانواده، خویشاوندان، دوستان، همسایگان، همکاران و همشهریان و هموطنان و … )
– برقراري رابطة سازنده و مناسب با ايشان بر اساس نظام معيار اسلامي و كسب صفاتي جمعي نظير احسان، مهرورزي، انصاف، خيرخواهي، بردباري، وفاق، همدلي و مسالمتجويي
– آمادگی جهت تشکیل خانواده و حفظ و تداوم آن به مثابۀ مهمترین نهاد تحقق بخش جامعۀ صالح براساس ارزشهای نظام معیار اسلامی
– تعامل شایسته با نهاد دولت و سایر نهادهای مدنی و سیاسی و کسب شایستگیهایی نظیر رعایت قانون، مسئولیتپذیری، مشارکت اجتماعی و سیاسی و پاسداشت ارزشهای اجتماعی در جهت شکلگیری جامعۀ صالح و پیشرفت مداوم آن براساس نظام معیار اسلامی؛
– بازشناسی فرهنگ و تمدن اسلامی
– مشارکت جمعی مؤثر در حیات اجتماعی و سیاسی با رعایت اصول حقطلبی، حفظ کرامت و عزت، ظلم ستیزی، عدالتخواهی.
۵- ساحت تربیت زیستی و بدنی
– درک ویژگیهای زیستی خود و پاسخگویی مسئولانه به نیازهای جسمی و روانی خویش
– تلاش پیوسته جهت حفظ و ارتقای سلامت و بهداشت جسمی و روانی خود و دیگران بر اساس نظام معیار اسلامی؛
– بصیرت نسبت به سبک زندگی انتخاب شده و ارزیابی پیامدهای آن دربارۀ خود، جامعه و طبیعت براساس نظام معیار اسلامی؛
– تلاش فردی و جمعی برای حفظ و ارتقای سلامت و ایمنی افراد جامعه در سطح محلی، ملی و جهانی براسای نظام معیار اسلامی؛
– کوشش مداوم فردی و جمعی برای حفاظت از محیط زیست و احترام به طبیعت بر اساس نظام معیار اسلامی؛
۶- ساحت تربیت زیبایي شناختی و هنری
– درک معنای پدیدهها و هدف رویدادهای طبیعت / هستی برای دستیابی به درک کلی از جهان هستی و جایگاه خویش در آن بر اساس نظام معیار اسلامی ؛
– رمزگشایی و رمز گردانی از پدیدههای آشکار و پنهان طبیعت / هستی و ابراز آن به زبان هنری ؛
– درک زیباییهای جهان و آفرینش به منزلۀ مظاهر جمال و کمال الهی و ارتقای ذائقه زیباشناسانۀ خود؛
– بهرهگیری از قدرت تخیل خود در خلق آثار هنری با هدف حفظ تعالی میراث هنری در سطح ملی و جهانی .
برنامه های پیشنهادی تربیت بدنی...برچسب : نویسنده : jf-talim بازدید : 94